Det spelar ju ingen roll hur fantastiska tjänster eller produkter du säljer, om ingen vet att de finns kommer du inte sälja någonting. SEO får dig att optimera din synlighet i sökmotorer.
SEO är en förkortning som står för Search Engine Optimization och på svenska kallas det för sökmotoroptimering. En av de viktigaste delarna inom SEO handlar om content, innehållet på hemsidan helt enkelt. Texterna bör inkludera utvalda sökord, handla väldigt nischat om vad just du erbjuder och framförallt ge läsaren något av värde.
Innehållet är det viktiga
Något av det viktigaste inom SEO är bra texter, bilder och länkar som intresserar besökarna. Det är nämligen sådant som Googles algoritmer också gillar. Sökmotorerna gillar texter som människor gillar, dvs innehåll som är informativt och som hjälper läsaren att få kunskap om det denne söker. Något som inte är populärt är text som INTE är unik. Google är så pass stränga med att man inte får kopiera andras texter, att de kan ”straffa” dig genom att ranka dig lägre i sökresultaten om du bryter mot denna princip.
För att få in sökord på ett sömlöst sätt kan du bland annat använda dig av frågor och svar. Då optimerar du även ditt innehåll för röstsökningstrenden som blivit alltmer viktig. Röstsökning innebär att människor idag använder sig av mobilens röstsökningsfunktion i exempelvis Google. De läser då in sin fråga och Google söker sedan upp svaret. Detta innebär att man som företagare idag behöver bli alltmer specifik i valet av nyckelord och även integrera längre fraser.
Keywords – nyckelorden/sökorden är viktiga
Att SEO endast handlar om nyckelord är en myt. Googles sökmotorer uppgraderas ständigt så det gäller att använda sig av fler verktyg än endast nyckelord om du vill ranka högt. Dock är nyckelorden fortfarande viktiga, då det är dessa ord som många söker på. Ett tips är att ta fram nyckelorden redan innan du påbörjar din text. I den här texten är bland annat ord som har med SEO viktiga och böjningar av detta. För att hitta nyckelord kan du dels söka på ordet du har i åtanke, exempelvis ”skor”, då kan du scrolla ner till slutet av sidan och se liknande sökresultat, alltså andra nyckelord som personer sökt på. I det här fallet kommer exempelvis nyckelord som ”skor dam”, ”skor rea” och ”skor online” upp. Ett säkrare sätt att hitta de rätta nyckelorden är genom att använda dig av olika SEO-program, bland annat:
- Google Keyword Planner Tool i Google Ads (Du behöver dock ha ett Google Ads konto med aktiva annonser för att kunna använda verktyget på ett effektivt sätt)
- Google Search Console
- Wincher
- Ahrefs
Titlar, meta-beskrivningar och rubriker
Meta-titlar och beskrivningar är också en del av SEO-arbetet och är helt enkelt de korta beskrivningar som syns när du googlar på något. Förutom att det visas en klickbar länk i sökresultatet syns även en huvudrubrik och en kort beskrivning på cirka två meningar. Detta är alltså meta-titel och meta-beskrivning. De bör kort beskriva själva sidan som man kommer till om man klickar på dem. Dvs du ska inte ha samma titel och beskrivning på alla dina undersidor, utan de bör vara unika.
Försök att göra dessa attraktiva, så att man vill klicka på just ditt sökresultat bland andras. För att undvika att de blir för långa och texten klipps av, kan du använda dig av ett gratis-verktyg som t ex Moz titletag-tool och metadescription-tool.
Bilder, filer och annat
SEO handlar mycket om att skapa mervärde för besökaren. Texten är därför otroligt viktig, men det finns ju även andra sätt att skapa mervärde, bland annat genom bilder med tillhörande bildtext, videor som förklarar mer om vad texten handlar om samt länkar som kan vara användbara för besökaren.
Undvik inom SEO
Precis som det finns aspekter som är bra ur SEO-synpunkt finns det också sådant du bör undvika. Som nämnt tidigare är duplicerat innehåll dåligt för SEO-arbete. För att undvika upprepningar och för lika texter finns det bra spindlingsprogram, exempelvis Screaming Frog. Detta program går då igenom hemsidans texter och innehåll och kan hjälpa dig upptäcka eventuella SEO-missar. Bland annat kan programmet hjälpa dig med:
- Att upptäcka trasiga länkar
- Att upptäcka duplicerat innehåll
- Att analysera hemsidans rubriker och meta-information och ge dig värdefull information om dessa är för långa, för korta, saknar något viktigt eller innehåller duplicerat innehåll.
Idag är SEO betydligt mer komplext än tidigare. Innan var det möjligt att lura Googles sökmotorer genom att skriva in många nyckelord, något som gjorde texterna bedrövliga att läsa. Idag är det viktigt att innehållet är intressant, läsvänligt, informativt samt att du integrerar flera kanaler i samma innehåll – kombinera text med bilder, videor och länkar.
Lycka till! 😊