Föreställ dig att du går in på en hemsida och möts av oprofessionella och amatörmässiga bilder. Vilket första intryck skulle du få? Bildvalet är avgörande för hur pålitlig och professionell en hemsida känns. Det är bland annat viktigt att bilderna fyller ett syfte, exempelvis att de är en förlängning av vad som står i rubrikerna eller i texten. Även själva känslan och stilen på bilderna är viktiga att fundera över eftersom de helst ska stämma överens med verksamhetens visuella identitet och budskap. Här ger vi dig 6 tips på hur du väljer ut rätt bilder.
Välj bilder som spelar på känslorna
Människor gör ofta sina val baserade på sina känslor. Detta är ett effektivt knep för dig som ska sälja något via en hemsida. Genom att välja just bilder som tilltalar en viss känsla. Men var noggrann med att välja vilka känslor du ska spela på. En mäklarbyrå skulle exempelvis kunna använda bilder på människor under en visning, nyckelöverlämning eller liknande. Sådant som får besökaren att föreställa sig själv i det scenariot som bilderna visar. Utöver det är det förstås även viktigt att koppla samman respektive med stycket där bilden visas.
Undvik "stock-känslan"
Många bilder har en typisk ”Stock-bild-känsla”, man ser alltså direkt att bilden är hämtad från en bildportal. Det kan handla om en kvinna i kontorsmiljö som ler mot datorskärmen, eller kanske en glad man som hoppar högt upp i luften. Den här typen av bilder känns opersonliga och får besökaren att tappa intresset. Så var kan man hitta mer autentiska och äkta bilder? Det finns flera sajter som erbjuder foton, bland annat:
- Unsplash
- Pixabay
- Life of Pix
- Pexels
- iStockphoto
- Getty Images
Sök efter foton som speglar din text och som inte känns alldeles för generella.
Bilder med igenkännings-faktor
Att satsa på bilder där människor finns med har visat sig vara ett bra knep. Anledningen är att vi människor gillar att känna samhörighet med andra människor. Även ett teknikföretag kan integrera foton med människor, exempelvis genom att välja en bild på en mobiltelefon som ligger i en hand eller en bild på fingrar som knappar på ett tangentbord.
Tänk på kunden, inte dig själv
När du bygger din hemsida är det lätt hänt att du frestas efter att välja en design och bilder som är tilltalande för dig. Men dessvärre kan detta ge en negativ effekt då du börjar i fel ände. Tänk utifrån din målgrupp. Bilderna ska tjäna följande syften:
- Får bilderna målgruppen att förstå innehållet bättre?
- Förmedlar bilderna ett budskap eller är de endast distraktioner?
Givetvis ska även du själv gilla bilderna, men det viktiga är att hålla målgruppen i fokus och de som faktiskt kommer läsa texten och se bilderna.
Hög kvalitet och upplösning
Precis som att ingen vill besöka en ful och tråkig hemsida vill heller ingen titta på dåligt upplösta bilder. Satsa på kvalitativa foton och bilder som känns professionella och unika. Att som företag lägga pengar på bra bildportaler är ofta ett måste och bör även vara en prioritet när man tar fram sin budget. Beroende på vilka produkter och tjänster ni erbjuder kan det ibland även vara aktuellt att fotografera egna bilder. Tänk i så fall på att anlita en professionell fotograf som är specialist inom den avdelning bilderna avser. Exempelvis finns det fotografer som arbetar främst med produktfotografering och andra som arbetar med modellfotografering.
Testa bilderna – vad tycker kunderna?
När du väl valt ut dina bilder till hemsidan är det dags för sätta dem på prov. Om du är van vid att använda mätverktyg för din hemsida, kika på hur besökarna interagerar med sidan, vilka bilder verkar mest populära? Var öppen med att byta ut bilderna allt eftersom för att hitta den bästa matchningen.
Lycka till! 😊